sn_yläpalkki – kopio_logolla
harmaa palkki
Puhelinmyynti on ärsyttävää – mutta tarpeellista

Huijarifirma, huijaus, varokaa tätä yritystä…

Kuulostaako tutulta?

Nykyisin on tapana kirjoittaa nettiin jotenkin noin, jos on saanut laskun puhelinmyyntiyrityksen palvelusta, jota a) ei heti muista tilanneensa, b) kokee tulleensa harhaanjohdetuksi, c) sotkee laskuttajan johonkin toiseen alan yritykseen, d) ei haluaisi maksaa, koska on tullut tilauksen suhteen katumapäälle.

Tuttua. Olemme toimineet alalla 25 vuotta. Takana yli miljoona puhelimessa tehtyä kauppaa. Palveluksessamme on noin sata tavallista suomalaista rehellistä ihmistä. Tuo 25 vuotta on mennyt ilman ainuttakaan oikeuteen johtanutta kiistaa asiakkaan kanssa ja ilman ainuttakaan avoimeksi jäänyttä reklamaatiotapausta. Silti meistäkin löytyy noita ensimmäisen virkkeen ”laatusanoja” ihan riittämiin.

Epäilen, voiko puhelinmyyntiin erikoistunut yritys ylipäätään toimia sillä tavoin ettei asiakkailta tule lainkaan kiukkuista palauteta. Ainakaan, jos aikoo tehdä myös tulosta. Me teemme 50 000 kauppaa/vuosi. Noin 49900 asiakasta tuosta määrästä on vuosittain tyytyväisiä palveluumme. Niille lopuille, jotka eivät ole, esitämme vilpittömät pahoittelumme epäonnistuneen myyntikontaktimme johdosta.

Noin suureen kauppamäärään (50 000 kpl/v.) mahtuu väkisin reklamaatiota. Aiheellisia ja aiheettomia. KAIKKI ovat kuitenkin helposti selvitettävissä, koska nauhoitamme jokaisen myyntitapahtuman. Alkuperäiset äänitteet sijaitsevat suuren teleoperaattorin palvelimilla, joten niiden aitous ja muokkaamattomuus on taattu missä tilanteessa tahansa. Me saamme niistä vain kopiot.

Puhelinmyyntitapahtuma on nopea, asiakkaalle usein jopa turhauttava – ja myyjät toimivat joskus vastoin ohjeitaan. Toki alalla käy kokeilemassa myös yrityksiä, jotka pilaavat alan maineen. Eivät yleensä onneksi viivy kovin kauan. Joten on aivan ymmärrettävää, että alalla syntyy reklamaatiotilanteita ehkä tavanomaista kaupankäyntiä runsaammin.

Silti välillä täytyy ihmetellä ajan muutosta. Monet ihmiset – aina nimettöminä tietenkin – kirjoittavat mieluummin nettiin kuin hoitavat epäselvän asiansa suoraan asiakaspalvelun kanssa. Joskus epäilen, ettei reklamointia halutakaan hoitaa asiallisesti. Menisi hyvä parjausmahdollisuus ja tunteidenpurkamissessio pilalle.

No, se sallittakoon. Sillä puhelinmyyntitapahtuma voi oikeasti olla myös todella ärsyttävä – ja samalla epäilyttävä. Olet juuri tekemässä jotakin kaiken huomiosi vaativaa, puhelin soi ja litania alkaa… Tokaiset jotakin vain päästäksesi myyjästä eroon.

Et kiukultasi jälkikäteen ehkä edes muista mitä myyjälle tuli sanottua. Sitten tulee lasku…

Ärsyttävää. Jokainen ymmärtää sen. Myös me puhelinmyyntipalvelujen ylläpitäjät. Silti ei ehkä kannata ensimmäiseksi kirjoittaa nettiin, vaan ottaa yhteyttä firman asiakaspalveluun.

Scanria Oy:n asiakaspalvelu on paikalla jokaisena arkipäivänä normaaliin toimistoaikaan. Asia kyllä hoituu parhaimmalla mahdollisella tavalla, kunhan se vain hoidetaan. Yhteisymmärryksessä.

Puhelinmyynti siis voi olla ärsyttävää. Se on sitä välillä kaikille. Asiakkaalle tietenkin, mutta myös jopa myyjälle. Kolme haistavittua peräjälkeen syö kyllä ketä tahansa. Tunteita se ainakin herättää.

Kukaan ei silti ole vakavissaan vaatinut alaa lopetettavaksi. Ei ainakaan yritysten välisessä kaupankäynnissä. Me soitamme vain yrityksille.

Ilman puhelinmyyntiä bisness vaikeutuisi mahdottomaksi. Nimittäin lähes kaikki firmat myyvät tuotteitaan ja palvelujaan myös puhelimitse, ainakin käyvät kauppa- ja sopimusneuvottelujaan. Maailma pyörii toistaiseksi niin. Puhelimen varassa.

Puhelinmyynti myös työllistää. Alalla on täyspäiväisesti töissä tuhansia myyjiä. Meilläkin ollut vuosien mittaan useita satoja. Ylivoimaisesti suurin osa heistä on ollut rehtejä suomaisia miehiä ja naisia. Tekevät vain työtään. Aika monet jopa tykkäävät siitä.

Yritämme omalta osaltamme toimia alalla mahdollisimman rehellisesti ja avoimesti. Vähemmän ärsyttävästi. Teemme niin, vaikka sitä ei ehkä kaikkien nettiin sullottujen ”palautteiden” perusteella uskoisi. Se on ohjenuoramme. Ollut aina. Haluamme vilpittömästi selvittää joka ikisen reklamaation molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla.

Jos haluatte lisätietoa toiminnastamme, voitte ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme ja myyntijohtoomme tai tulla vaikka käymään. Päätoimistomme on Kuopiossa, Kotkankallionkadulla. Ollut samassa paikassa jo viisitoista vuotta.

Juhani Kuosmanen

Scanria Oy:n hallituksen puheenjohtaja

Scanria Oy:n yhteystiedot: https://www.scanria.fi/yhteystiedot/

harmaa palkki